La tradició oral és ensenyar coneixements a través de la veu sense haver de llegir, quan els xiquets i xiquetes són xicotets es passen el dia escoltant als adults, tant mares, com a pares, avis i àvies, oncles i ties i els professors i professores.
Els xiquets i les xiquetes aprenen quan són molt xicotets imitant els sons dels altres, per açò és tan important seguir treballant açò quan són majors i ja van als col•legis, és una forma que els xicotets aprengués a transmetre les seues idees davant els altres de forma oral, a més que és important ensenyar-los des de primerenca edat que no han de tenir vergonya parlar davant els altres, així quan anaren més majors no tindrien poregós nerviosismes a l'hora de presentar un treball davant els companys o davant els professors com podem comprovar que passa en algunes aules dels centre, sobretot quan són més majors, els hauríem d'ensenyar a expressar les seues idees oralment i a desembolicar-se en aquests casos.
D'altra banda en el cas de la nostra llengua es deuria parlar més freqüent perquè no s’oblida, ja que cada vegada hi ha menys població que la parla, o perquè la desconeixen o perquè no saben.
És important ensenyar des de xicotets la importància del valencià i la seua història perquè aprengué des de xicotets que és una llengua important i que porta darrere d'ella anys d'història i cultura.
Activitats que es poden realitzar per a treballar la tradició oral.
Per a primer de primària podríem fer una activitat que explicaren contes que ells se sapient que li els hi haja explicat o la mama i el papa o una àvia, etc.
Per a segon de primària podríem per a treballar diverses àrees tant la plàstica com l'ora, la professora o professor podria explicar un conte o història als xicotets i xicotetes i mentre ells han de dibuixar en una fulla com s'imaginen el conte si tracta d'un monstre amb sis potes doncs com ho farien, a més en fer-ho en una llengua que en aquest cas és el valencià si hi ha paraules que no saben o no entenen se'ls pot explicar.
Per a tercer de primària podríem triar un tema que els xiquets i xiquetes vulguin i els agrada, per exemple el nadal, les falles, el cinema, les consoles i per grups treballar i que cerquen informació d'on es fan perquè si els agrada si no, etc. I després en classe hauran de fer una exposició i davant dels altres per a defensar perquè han triat aqueix tema i després un debat on cadascun expressa que és per a l’o ella els altres temes.
Per a cambra de primària el que faríem asseure'ls a tots en un cercle i la professora o professor començaria una història, a continuació diria a un xiquet o xiqueta i haurà de seguir la història i així fins que tots els xiquets i xiquetes hagen explicat la seua història.
Per a cinquè de primària l'activitat que plantegem és que llegiren un conte, el que més els agrada després quan falten un parell de capítols per a acabar, cadascun explicaria un final que s'hauria inventat i després acabaríem el llibre.
Per a sisè de primària l'activitat que plantegem és que entre tots s'inventen un conte o una història i després es presenta davant de tots en finalitzar el curs.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada