Assaig: “Gènere en prosa no
narratiu que integra obres, generalment breus i de caràcter didàctic, on
l'autor expressa el seu punt de vista sobre un tema científic, filosòfic,
històric o polític” (Acadèmia Valenciana
de la Llengua, 2016)
El terme procedeix de l'obra de
Montaigne Essais de Messire Michel, Seigneur
de Montaigne, publicada en 1580. Amb el terme “Essais” volia dir que el seu
llibre exposava experiències. A Espanya, el terme assaig, comença a agafar
força cap al segle XIX. Entre els assagistes espanyols i catalans destaquen,
entre altres, Ramon Llull, el pare Feijoo, Ángel Ganivet, José Ortega y Gasset,
Miguel de Unamuno, Eugeni d'Ors, Josep Pla i Joan Fuster.
L’assaig sol tindre una temàtica variada i diversa,
pot abastar temes humanístics, filosòfics, sociològics, històrics i científics,
qualsevol tema pot ser objecte d’un assaig. Pot ser un escrit breu o
constar de diverses pàgines on l’autor/a
exposa el seu pensament sense una estructura rígida, es a dir, elabora les
seues idees a mesura que les posa per escrit, no hi ha una estructura predeterminada. Es basa essencialment en dos
modes del discurs: l'argumentació i exposició. De tota manera, es dóna a altres
formes d'expressió com el diàleg, la descripció o la narració.
Aquest gènere està agrupat dins
de la literatura didàctica, on es troben els escrits que pretenen ensenyar o educar al lector. Per tal que una obra es considere didàctica ha de prevaler aquest
objectiu per damunt del simple entreteniment o goig estètic, o altres
finalitats.
En conclusió, es tracta d'un
gènere en el qual es desenvolupa l'anàlisi de dades, fets i informacions
objectives tractats d'una manera personal i des d'una perspectiva subjectiva.
L'autor/a no es dirigeix a lectors/es especialitzats, pot sacrificar el rigor
científic i l'exhaustivitat per a donar-li al text un aire més amè i dinàmic i
promoure així la seua difusió.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada