Dins dels gèneres literaris anem a escollir el gènere dramàtic i en particular el teatre infantil per treballar amb ell durant l'etapa de primària.
El gènere dramàtic és aquell en el qual la literatura s'utilitza
per a representar qualsevol obra literària en un escenari davant d'un públic.
És la combinació de diàleg, acció, decorats, ambientació, música etc. El que en
aquest gènere conforma la trama. El conjunt de totes aquestes expressions ens
porta a entendre la història, en la qual sempre trobem principi, nus i
desenllaç.
Entre tots els subgèneres dramàtics els més destacats
podrien ser: tragèdia, comèdia, drama, tragicomèdia, sainet, opera, farsa etc.
però entre aquests i altres subgèneres que no apareixen destacats, jo
personalment triaria per a l'educació primària: la comèdia, el musical, la
poesia, les ombres xineses. Ja que aquests subgèneres s'adapten molt bé a la
mirada i la comprensió infantil.
El teatre obri les portes del xiquet a la imaginació, a
la reflexió, a la diversió, el connecta directament amb el món de l'art i li
ajuda a comprendre diferents realitats de la vida. Si, a més, és el propi
xiquet el que interpreta el teatre, li ajuda a afavorir les seues habilitats,
al mateix temps que desenvolupa la seua imaginació, fantasia i creativitat,
millorant així les seues formes d'expressió lingüística, a més d'ajudar-li a
vèncer la timidesa i poder relacionar-se amb molta més confiança enfront dels
altres.
Dins dels gèneres de la literatura infantil hi ha quatre
blocs: líric, narratiu, dramàtic i didàctic. Cadascun d'ells al seu torn se
subdivideix en diversos subgèneres més. En el gènere dramàtic trobem diversos
subgèneres que poden ser tots ells representats durant l'etapa de primària com
a recurs educatiu, aquests gèneres són: el teatre, teatre de titelles, teatre
de marionetes, teatre d'ombres, gènere didàctic i la rondalla.
Per a treballar el teatre en l'etapa de primària es poden
realitzar diverses activitats:
Taller de marionetes:
Aquest taller el duríem a terme en els cursos de 1er.,
2n. i 3er. de primària, que consistirà en la fabricació de xicotetes marionetes
amb material reciclat (guants, mitjons, llana, botelles, gots de paper, rotllos
de paper, pintures, retoladors etc.) la finalitat d'aquesta activitat seria la
representació per part dels alumnes, amb les marionetes fabricades per ells,
d'un xicotet conte que ells mateixos elegirien o d'una història confeccionada
entre tota la classe. Aquesta activitat els ajudaria, en el cas de ser un conte
triat per ells mateixos, a plasmar amb les marionetes la seua interpretació d’ell,
al seu torn desenvolupant la seua imaginació i fomentant el seu interès per la
lectura. I en el cas de ser ells els autors de l'obra fomentaríem la seua
imaginació i creativitat, en tots dos casos els xiquets serien els
protagonistes principals de l'activitat.
Musical:
Aquest taller ho dirigiríem als alumnes de 4t.,5é. i 6é.
de primària, ocupant dos trimestres del curs, el taller estaria dividit en
diverses parts: primer els alumnes triarien les seues cançons favorites, una
vegada triades s'encarregarien d'imaginar una història per a cada cançó, i una
trama per a connectar totes elles en una única història i l'última part
consistiria en els assajos i l’elaboració del vestuari sempre per part dels
alumnes i amb l'ajuda del docent. Aquesta activitat tindria com a finalitat una
representació de finalització de curs.
Taller d'ombres xineses:
Elaboració d'una història per part dels alumnes original
o inventada, i la seua representació, ja siga amb materials elaborats per ells
(cartolines, cartons, objectes etc.) o amb les seues pròpies mans.
Monòlegs:
Els alumnes escriuran tant individualment, per parelles o
grups reduïts un monòleg que després representaran a la resta de companys.
Teatre didàctic:
Els alumnes triaran situacions quotidianes del dia a dia
i les representaran a la resta de la classe (el professor oferirà diverses
situacions, com a comportaments, relacions familiars, situacions entre amics
etc.) i després de cada representació farem un debat sobre cadascuna d'elles.
Jocs de mímica:
El professor donarà a cada alumne un paper, per a
representar una xicoteta història on un sentiment determinat serà el
protagonista, una història on
estaran prohibides les paraules.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada