dissabte, 7 de maig del 2016

Com treballar el teatre a l'educació primària





Dins dels gèneres literaris anem a escollir el gènere dramàtic i en particular el teatre infantil per treballar amb ell durant l'etapa de primària.
El gènere dramàtic és aquell en el qual la literatura s'utilitza per a representar qualsevol obra literària en un escenari davant d'un públic. És la combinació de diàleg, acció, decorats, ambientació, música etc. El que en aquest gènere conforma la trama. El conjunt de totes aquestes expressions ens porta a entendre la història, en la qual sempre trobem principi, nus i desenllaç.
Entre tots els subgèneres dramàtics els més destacats podrien ser: tragèdia, comèdia, drama, tragicomèdia, sainet, opera, farsa etc. però entre aquests i altres subgèneres que no apareixen destacats, jo personalment triaria per a l'educació primària: la comèdia, el musical, la poesia, les ombres xineses. Ja que aquests subgèneres s'adapten molt bé a la mirada i la comprensió infantil.
El teatre obri les portes del xiquet a la imaginació, a la reflexió, a la diversió, el connecta directament amb el món de l'art i li ajuda a comprendre diferents realitats de la vida. Si, a més, és el propi xiquet el que interpreta el teatre, li ajuda a afavorir les seues habilitats, al mateix temps que desenvolupa la seua imaginació, fantasia i creativitat, millorant així les seues formes d'expressió lingüística, a més d'ajudar-li a vèncer la timidesa i poder relacionar-se amb molta més confiança enfront dels altres.
Dins dels gèneres de la literatura infantil hi ha quatre blocs: líric, narratiu, dramàtic i didàctic. Cadascun d'ells al seu torn se subdivideix en diversos subgèneres més. En el gènere dramàtic trobem diversos subgèneres que poden ser tots ells representats durant l'etapa de primària com a recurs educatiu, aquests gèneres són: el teatre, teatre de titelles, teatre de marionetes, teatre d'ombres, gènere didàctic i la rondalla.
Per a treballar el teatre en l'etapa de primària es poden realitzar diverses activitats:
Taller de marionetes:
Aquest taller el duríem a terme en els cursos de 1er., 2n. i 3er. de primària, que consistirà en la fabricació de xicotetes marionetes amb material reciclat (guants, mitjons, llana, botelles, gots de paper, rotllos de paper, pintures, retoladors etc.) la finalitat d'aquesta activitat seria la representació per part dels alumnes, amb les marionetes fabricades per ells, d'un xicotet conte que ells mateixos elegirien o d'una història confeccionada entre tota la classe. Aquesta activitat els ajudaria, en el cas de ser un conte triat per ells mateixos, a plasmar amb les marionetes la seua interpretació d’ell, al seu torn desenvolupant la seua imaginació i fomentant el seu interès per la lectura. I en el cas de ser ells els autors de l'obra fomentaríem la seua imaginació i creativitat, en tots dos casos els xiquets serien els protagonistes principals de l'activitat.
Musical:
Aquest taller ho dirigiríem als alumnes de 4t.,5é. i 6é. de primària, ocupant dos trimestres del curs, el taller estaria dividit en diverses parts: primer els alumnes triarien les seues cançons favorites, una vegada triades s'encarregarien d'imaginar una història per a cada cançó, i una trama per a connectar totes elles en una única història i l'última part consistiria en els assajos i l’elaboració del vestuari sempre per part dels alumnes i amb l'ajuda del docent. Aquesta activitat tindria com a finalitat una representació de finalització de curs.
Taller d'ombres xineses:
Elaboració d'una història per part dels alumnes original o inventada, i la seua representació, ja siga amb materials elaborats per ells (cartolines, cartons, objectes etc.) o amb les seues pròpies mans.
Monòlegs:
Els alumnes escriuran tant individualment, per parelles o grups reduïts un monòleg que després representaran a la resta de companys.
Teatre didàctic:
Els alumnes triaran situacions quotidianes del dia a dia i les representaran a la resta de la classe (el professor oferirà diverses situacions, com a comportaments, relacions familiars, situacions entre amics etc.) i després de cada representació farem un debat sobre cadascuna d'elles.
Jocs de mímica:

El professor donarà a cada alumne un paper, per a representar una xicoteta història on un sentiment determinat serà el protagonista, una història on estaran prohibides les paraules.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada