La lectura és un dels principals instruments
d'aprenentatge. Una bona comprensió lectora constitueix un factor clau per a
conduir a l'alumnat a l'èxit escolar. En aquest sentit, des del nostre centre
es realitzen diverses activitats que se ajusten a la lectura i la seua
capacitació. El que pretenem és vertebrar un projecte global de lectura a
través de l'elaboració d'un pla adaptat i sistemàtic d'actuacions.
En aquesta entrada em centraré en les
activitats a realitzar en el segon cicle (alumnes entre 8 i 9 anys) amb la finalitat que s'adeqüe a les caracteristiques dels alumnes i el profesorat.
Una de les activitats que realitzarem durant el curs serà
un contacontes en la biblioteca del centre. Per a aquesta activitat hem triat a
Sanchis, Jara educadora social i narradora veïna de Benimaclet. “segons Sanchis, Jara: el treball de contacontes
suposa una gran responsabilitat. Des que naixem, les persones som com xicotetes
esponjetes que ens anem enriquint del que tenim al voltant a través dels
sentits. Per açò és tan important cuidar el que els xiquets veuen, toquen,
assaboreixen… i, clar, és important cuidar el que escolten. Des de sempre, els
relats ens entretenen al mateix temps que estimulen la creativitat, l'empatia…
serveixen per a transmetre, tant coneixement, com altres valors. Són una
perfecta eina , per a l'educació i, per descomptat, per a la diversió”.
Els contacontes són alguna cosa que encanta als xiquets,
però no solament és una activitat molt divertida, sinó que realitzada per un
professional va molt més enllà. Amb aquesta activitat intentarem fomentar la
imaginació i la creativitat. La finalitat que pretenem aconseguir, és que els
xiquets entenguen que igual que els contes són divertits, els contes també són
literatura i aquesta no té perquè ser avorrida.
Una altra de les activitats que durem a terme, es donarà
amb els llibres que els xiquets hauran de llegir durant el curs, per a açò les
lectures triades les treballarem d'una manera especial. Abans de començar les
lectures de manera individual pels alumnes, realitzarem una activitat prèvia i
de manera conjunta. El professor que amb antelació haurà llegit el llibre, confeccionarà
unes xicotetes targetes amb tots els seus personatges (una xiqueta, un soldat,
un policia, etc.) l'activitat consistirà que cada alumne haurà de representar
alguns dels personatges, potenciant les seues característiques generals
representant-los davant de la resta de companys (de no haver-hi suficients
personatges per a tots els alumnes, aquests es podran repetir) amb aquesta
activitat volem fomentar la imaginació del xiquet, per a ser capaç d'entendre i
diferenciar els molts rols que es poden donar en una història. La finalitat
d'aquest exercici és que els xiquets no lligen de forma lineal i que siguen
capaços de reconèixer la trama i els personatges.
Per a començar la lectura del llibre, el professor
dividirà aquest en capítols o fragments (segons el temps estimat per a la seua lectura).
El motiu de tractar la lectura d'aquesta manera és que tots els alumnes puguen
seguir el fil de la narració al mateix temps, comentant entre tots les parts
que més els agraden als xiquets segons el transcurs de la història e integrant
als personatges en la classe.
Una vegada finalitzat el llibre realitzarem l'activitat
final, que consistirà en fer una xicoteta redacció o un dibuix sobre la part o
personatges que més els ha agradat.
Una altra activitat que tractarem de dur a terme al llarg
del curs seran les eixides literàries, per a poder realitzar-la tindrem en
compte l'agenda cultural de l'Ajuntament al que pertany el nostre centre i
l'oferta que fa Conselleria d'Educació sobre el tema. Les eixides abasten obres
de teatre, musicals, visites a biblioteques, etc. aquesta activitat té com a fi
treballar i ensenyar als xiquets totes les possibilitats que té la lectura i
l'escriptura fora de les aules.
Durant el curs realitzarem una activitat extraescolar
prèviament concertada amb algun periòdic o ràdio local. On els alumnes podran
conèixer de primera mà com la paraula tant escrita com parlada serveix per a
realitzar múltiples activitats.
Durant l'any el col·legi celebrarà una activitat conjunta
per a tots els cicles, que coincidirà amb el dia del llibre, aquesta activitat durarà
una setmana completa, serà una activitat no solament per a alumnes i professors
sinó que estarà oberta a la participació dels pares. La seua organització serà
molt diversa ja que cada classe presentarà dues activitats a dur a terme
(xicotetes peces teatrals representades per pares i fills, lectures de xicotets
contes realitzats per cada classe, exposicions de poesies, etc). Cada classe presentarà
l'últim dia un xicotet estand a semblança de la fira del llibre, on cada classe
exposarà llibres i lectures que més els han agradat durant el curs, així com
els seus llibres favorits per a compartir-los amb la resta de companys.
Cada mes el col·legi durà a terme un concurs sobre
literatura (adaptat al nivell segons el cicle). Els concursos tindran com a
temàtica el millor embarbussament, la millor endevinalla, la millor poesia
còmica, el millor conte de por, etc. el que es pretén aconseguir amb açò és la
participació dels alumnes, fomentar l'escriptura, observar la varietat de tipus
literaris que existeixen i saber distingir-los.
Açò és solament un treball teòric, per a poder dur a
terme un treball d'aquestes característiques són necessàries moltes coses que
ací no apareixen, com la participació de tot el professorat, institucions,
directors del centre, conèixer el nivell educatiu i lector dels alumnes,
conèixer l'entorn familiar, conèixer els mitjans dels quals disposem així com
tipus d'ajudes, i sobretot tenir molt clar que és un pla dirigit per a i pels
alumnes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada