dimarts, 24 de maig del 2016

la programació de l'educació literària


La lectura és un dels principals instruments d'aprenentatge. Una bona comprensió lectora constitueix un factor clau per a conduir a l'alumnat a l'èxit escolar. En aquest sentit, des del nostre centre es realitzen diverses activitats que se ajusten a la lectura i la seua capacitació. El que pretenem és vertebrar un projecte global de lectura a través de l'elaboració d'un pla adaptat i sistemàtic d'actuacions.
En aquesta entrada em centraré en les activitats a realitzar en el segon cicle (alumnes entre 8 i 9 anys) amb la finalitat que s'adeqüe a les caracteristiques dels alumnes i el profesorat.

Una de les activitats que realitzarem durant el curs serà un contacontes en la biblioteca del centre. Per a aquesta activitat hem triat a Sanchis, Jara educadora social i narradora veïna de Benimaclet. “segons Sanchis, Jara: el treball de contacontes suposa una gran responsabilitat. Des que naixem, les persones som com xicotetes esponjetes que ens anem enriquint del que tenim al voltant a través dels sentits. Per açò és tan important cuidar el que els xiquets veuen, toquen, assaboreixen… i, clar, és important cuidar el que escolten. Des de sempre, els relats ens entretenen al mateix temps que estimulen la creativitat, l'empatia… serveixen per a transmetre, tant coneixement, com altres valors. Són una perfecta eina , per a l'educació i, per descomptat, per a la diversió”.
Els contacontes són alguna cosa que encanta als xiquets, però no solament és una activitat molt divertida, sinó que realitzada per un professional va molt més enllà. Amb aquesta activitat intentarem fomentar la imaginació i la creativitat. La finalitat que pretenem aconseguir, és que els xiquets entenguen que igual que els contes són divertits, els contes també són literatura i aquesta no té perquè ser avorrida.

Una altra de les activitats que durem a terme, es donarà amb els llibres que els xiquets hauran de llegir durant el curs, per a açò les lectures triades les treballarem d'una manera especial. Abans de començar les lectures de manera individual pels alumnes, realitzarem una activitat prèvia i de manera conjunta. El professor que amb antelació haurà llegit el llibre, confeccionarà unes xicotetes targetes amb tots els seus personatges (una xiqueta, un soldat, un policia, etc.) l'activitat consistirà que cada alumne haurà de representar alguns dels personatges, potenciant les seues característiques generals representant-los davant de la resta de companys (de no haver-hi suficients personatges per a tots els alumnes, aquests es podran repetir) amb aquesta activitat volem fomentar la imaginació del xiquet, per a ser capaç d'entendre i diferenciar els molts rols que es poden donar en una història. La finalitat d'aquest exercici és que els xiquets no lligen de forma lineal i que siguen capaços de reconèixer la trama i els personatges.

Per a començar la lectura del llibre, el professor dividirà aquest en capítols o fragments (segons el temps estimat per a la seua lectura). El motiu de tractar la lectura d'aquesta manera és que tots els alumnes puguen seguir el fil de la narració al mateix temps, comentant entre tots les parts que més els agraden als xiquets segons el transcurs de la història e integrant als personatges en la classe.

Una vegada finalitzat el llibre realitzarem l'activitat final, que consistirà en fer una xicoteta redacció o un dibuix sobre la part o personatges que més els ha agradat.

Una altra activitat que tractarem de dur a terme al llarg del curs seran les eixides literàries, per a poder realitzar-la tindrem en compte l'agenda cultural de l'Ajuntament al que pertany el nostre centre i l'oferta que fa Conselleria d'Educació sobre el tema. Les eixides abasten obres de teatre, musicals, visites a biblioteques, etc. aquesta activitat té com a fi treballar i ensenyar als xiquets totes les possibilitats que té la lectura i l'escriptura fora de les aules.

Durant el curs realitzarem una activitat extraescolar prèviament concertada amb algun periòdic o ràdio local. On els alumnes podran conèixer de primera mà com la paraula tant escrita com parlada serveix per a realitzar múltiples activitats.

Durant l'any el col·legi celebrarà una activitat conjunta per a tots els cicles, que coincidirà amb el dia del llibre, aquesta activitat durarà una setmana completa, serà una activitat no solament per a alumnes i professors sinó que estarà oberta a la participació dels pares. La seua organització serà molt diversa ja que cada classe presentarà dues activitats a dur a terme (xicotetes peces teatrals representades per pares i fills, lectures de xicotets contes realitzats per cada classe, exposicions de poesies, etc). Cada classe presentarà l'últim dia un xicotet estand a semblança de la fira del llibre, on cada classe exposarà llibres i lectures que més els han agradat durant el curs, així com els seus llibres favorits per a compartir-los amb la resta de companys.

Cada mes el col·legi durà a terme un concurs sobre literatura (adaptat al nivell segons el cicle). Els concursos tindran com a temàtica el millor embarbussament, la millor endevinalla, la millor poesia còmica, el millor conte de por, etc. el que es pretén aconseguir amb açò és la participació dels alumnes, fomentar l'escriptura, observar la varietat de tipus literaris que existeixen i saber distingir-los.


Açò és solament un treball teòric, per a poder dur a terme un treball d'aquestes característiques són necessàries moltes coses que ací no apareixen, com la participació de tot el professorat, institucions, directors del centre, conèixer el nivell educatiu i lector dels alumnes, conèixer l'entorn familiar, conèixer els mitjans dels quals disposem així com tipus d'ajudes, i sobretot tenir molt clar que és un pla dirigit per a i pels alumnes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada