El mes passat, concretament el 27 d'Abril la nostra
professora de formació literària Nuria Olmos, amb motiu de la setmana
complementària, organitzà en una de les seues classes una gimcana poètica.
Aquesta activitat tenia com a objectiu treballar la poesia de forma diferent i
que resultara divertida i educativa alhora, i d'aqueixa forma aconseguir que
literatura i diversió es puguen compaginar perfectament.
La gimcana estava composta per cinc proves, la intenció
d'aquestes era que en superar cadascuna d'elles, s'obtinguera com a premi el
fragment d'un poema, que en finalitzar totes les proves es convertirien en una
xicoteta poesia d'algun autor conegut, al nostre grup en concret li
correspongué el poema “Els amants” de Vicent Andres Estelles.
La primera prova consistia a gravar-nos en vídeo recitant
un poema que parlara sobre diversos aliments típics, entre ells la cansalada.
Entre totes les activitats, aquesta va ser una de les quals resultà més
divertida; ens va costar moltíssim aconseguir gravar el vídeo sense morir-nos
del riure. La següent activitat consistia a pensar paraules que rimassen entre
elles i penjar-les totes en una corda, per a una vegada acabat aconseguir
formar un poema, aquesta activitat també va ser molt divertida, arribà un
moment que les combinacions de rimes eren tan absurdes que solament de
pensar-les provocava el riure, com per exemple “mentre jo estava en el avió
volia donar-te un petó”. La
tercera activitat consistia a fer una foto reivindicativa, en el meu grup
concretament decidírem que el tema fóra la naturalesa, la imatge era una planta
envoltada de brossa. La quarta activitat de la gimcana consistia a compondre
versos dedicats a l'educació incloent al professorat, com per exemple “un bon
mestre i una bona mestra tenen el cor obert com una finestra”. I per finalitzar
la gimcana, l'última prova consistia a fer un cal·ligrama i penjar-ho per l'interior
dels edificis de la Universitat, el nostre decidirem fer-ho per a un dels
ascensors, per açò la idea va ser construir un espill amb frases d'ànim per a
tots els que ho llegiren.
Personalment aquesta activitat ha resultat ser una
experiència no solament enriquidora sinó molt divertida, demostrant amb açò que
literatura i l’educació no tenen perquè estar renyides, demostrant que és la forma
d'ensenyar la que fa que l'educació siga una mica més que inculcar conceptes a
l'alumne. Aquesta activitat en concret “gimcana poètica” és perfectament
traslladable a qualsevol curs de primària per a poder treballar la literatura i
en concret la poesia. I tinc l'absoluta convicció que els xiquets estarien
encantats amb aquesta activitat, no solament els acostaria a la poesia d'una
manera divertida i fàcil sinó que el concepte especialment de poeta, poema i
poesia, quedaria perfectament clar per a ells malgrat la seua curta edat. De
manera que la paraula poesia no els aterrira com sol ocórrer des de sempre en
la educació als alumnes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada