dilluns, 16 de maig del 2016

Reflexió sobre la lectura de teoria de l'educació literària: "La lectura al centre"

L’objectiu principal d’aquest escrit es parla de la importància que té avui en dia el foment de la lectura tant a l’aula com al dia a dia. I com bé sabem, treballar la lectura a l'educació és indiscutible però ara, la llei demana que ho treballem a través d’un Pla de Lectura al Centre (PLC).

Per què fa això, amb La lectura al centre, Gemma Lluch aporta uns instruments per poder dur a terme la construcció del Pla Lector. Així, primerament, ens situa a l'anàlisi dels marcs conceptual, contextual i operatiu, donant unes pautes a seguir. Aquestes són res més a plantejar-se una sèrie de preguntes en qüestió a:
- ¿quina idea del projecte tenim?
- ¿quin nivell lector tenen els estudiants, famílies...?
- ¿quina estructura volem dur... ?

Seguidament, explica l’avaluació de pràctiques, quant a les tècniques que es poden seguir, ja siga a base d'entrevistes, formularis, enquestes, etc. A més a més, introdueix la figura del mediador a l’àmbit familiar, docent i com a comissió coordinadora, que té com a objectiu analitzar i avaluar totes les practiques amb la finalitat d'adaptar, integrar i conéixer les pràctiques que es poden millorar. Per últim, l’autora, aporta exuberants exemples de pràctiques que es poden treballar tant a l’aula com en espais fora del centre sobre lectura i escriptura. Tot seguit, realça al llibre la importància d’introduir les xarxes socials i els espais virtuals al foment de la lectura i la feina de l'escriptura, donat que, hui en dia les pantalles són una mera d'informació i comunicació molt important en la qual els adolescents es manegen i es pot considerar útil per promoure l’interés per llegir.

De manera que, aquesta obra, és una bona ferramenta de treball per als docents, respecte a la investigació i planificació a l’hora d'elaborar un Pla de foment a la Lectura. Per tant, com bé explica l’autora, quan creem el nostre PLC caldrà formular-ho des d’un punt de vista o de manera “concreta, clara, precisa, coherent, curta i reial; Amb els recursos que tenim i no els que desitgem tenir”.     (pag. 47)
Per consegüent, al llarg del llibre, també hi trobem associacions que no, només el fet de llegir es considere feina de l’àmbit escolar, sinó que la lectura també es pot relacionar més enllà dels relats, com per exemple: històries d’esports, guies de viatge, bibliografies d'historiadors o pensadors, anècdotes, lectures de les webs o dels catàlegs, etc.

Finalment, cal dir que amb la lectura d’aquest llibre, he vist reflectit el mecanisme de treball que l’assignatura segueix sobre tècniques que s’utilitzen i en la manera de portar un control per poder avaluar (informes de seguiment, entrevistes...).


Per concloure, personalment, m’agrada el llibre de Gemma Lluch, La lectura al centre, ja que com he dit abans en una ferramenta important que ens servirà en un futur com a docents i que hem de tindre molt present als nostres alumnes, donat que el PLC fa enfocat per a ells, i mai s'ha d'oblidar que les activitats han de ser “realistes i innovadores”. Però, a més a més, m’agradaria destacar la involucració que l’autora li dóna tot el temps a l'àmbit familiar respecte al foment de la lectura, perquè encara que no ens adonem els xiquets sempre es fixen en el que fan els “majors”.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada