L’objectiu principal d’aquest
escrit es parla de la importància que té avui en dia el foment de la lectura
tant a l’aula com al dia a dia. I com bé sabem, treballar la lectura a
l'educació és indiscutible però ara, la llei demana que ho treballem a través
d’un Pla de Lectura al Centre (PLC).
Per què fa això, amb La lectura
al centre, Gemma Lluch aporta uns instruments per poder dur a terme la
construcció del Pla Lector. Així, primerament, ens situa a l'anàlisi dels marcs
conceptual, contextual i operatiu, donant unes pautes a seguir. Aquestes són
res més a plantejar-se una sèrie de preguntes en qüestió a:
- ¿quina idea del projecte tenim?
- ¿quin nivell lector tenen els
estudiants, famílies...?
- ¿quina estructura volem dur...
?
Seguidament, explica l’avaluació
de pràctiques, quant a les tècniques que es poden seguir, ja siga a base
d'entrevistes, formularis, enquestes, etc. A més a més, introdueix la figura
del mediador a l’àmbit familiar, docent i com a comissió coordinadora, que té
com a objectiu analitzar i avaluar totes les practiques amb la finalitat
d'adaptar, integrar i conéixer les pràctiques que es poden millorar. Per últim,
l’autora, aporta exuberants exemples de pràctiques que es poden treballar tant
a l’aula com en espais fora del centre sobre lectura i escriptura. Tot seguit,
realça al llibre la importància d’introduir les xarxes socials i els espais
virtuals al foment de la lectura i la feina de l'escriptura, donat que, hui en
dia les pantalles són una mera d'informació i comunicació molt important en la
qual els adolescents es manegen i es pot considerar útil per promoure l’interés
per llegir.
De manera que, aquesta obra, és
una bona ferramenta de treball per als docents, respecte a la investigació i
planificació a l’hora d'elaborar un Pla de foment a la Lectura. Per tant, com
bé explica l’autora, quan creem el nostre PLC caldrà formular-ho des d’un punt
de vista o de manera “concreta, clara,
precisa, coherent, curta i reial; Amb els recursos que tenim i no els que
desitgem tenir”. (pag. 47)
Per consegüent, al llarg del
llibre, també hi trobem associacions que no, només el fet de llegir es
considere feina de l’àmbit escolar, sinó que la lectura també es pot relacionar
més enllà dels relats, com per exemple: històries d’esports, guies de viatge,
bibliografies d'historiadors o pensadors, anècdotes, lectures de les webs o
dels catàlegs, etc.
Finalment, cal dir que amb la
lectura d’aquest llibre, he vist reflectit el mecanisme de treball que l’assignatura
segueix sobre tècniques que s’utilitzen i en la manera de portar un control per
poder avaluar (informes de seguiment, entrevistes...).
Per concloure, personalment,
m’agrada el llibre de Gemma Lluch, La lectura al centre, ja que com he dit abans
en una ferramenta important que ens servirà en un futur com a docents i que hem
de tindre molt present als nostres alumnes, donat que el PLC fa enfocat per a
ells, i mai s'ha d'oblidar que les activitats han de ser “realistes i innovadores”. Però, a més a més, m’agradaria destacar
la involucració que l’autora li dóna tot el temps a l'àmbit familiar respecte
al foment de la lectura, perquè encara que no ens adonem els xiquets sempre es
fixen en el que fan els “majors”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada