dimarts, 24 de maig del 2016

Reflexió sobre la lectura de teoria de l'educació literària: "La lectura al centre"

La llei d'educació contempla en la seua normativa la creació d'un pla de foment de lectura en els centres escolars (PLC), de manera que treballar la lectura en la educació no solament és indispensable sinó que està regulada per normativa. És per açò que el llibre de Gema Lluch és un instrument molt valuós per a ajudar-nos a confeccionar un pla de lectura, ens facilita tot tipus d'instruments, idees, pràctiques, recursos, tipus d'avaluacions etc. Perquè el pla de lectura a més de complir amb la normativa siga alguna cosa útil, que funcione i que aconseguisca la fi per al qual s'ha creat.
El  fi de l'educació literària no solament consisteix que els alumnes lligen llibres, consisteix a proporcionar-los les eines necessàries per a no solament llegir textos, cal saber comprendre la lectura, ampliar les habilitats escrites, millorar l'expressió oral, ampliar la capacitat de raonament dels alumnes. L'autora posa l'accent en què no solament la teoria serveix per a aquesta fi, i insisteix que les noves tecnologies són una eina molt útil per a aconseguir que els xiquets s'interessen en la literatura. També parla de la importància que té la implicació de la família en el desenvolupament lector dels alumnes, és curiós com després de llegir el treball de Gema Lluch ens adonem de la gran importància que la lectura i l'escriptura tenen en les noves xarxes socials, blogs, pàgines web, emeils, Messenger,etc. mai s'havia llegit i escrit tant fora de l'àmbit escolar i laboral. La possibilitat de participar en les xarxes socials ajuda als alumnes a interessar-se per la lectura i l’escriptura quasi de forma inconscient, fet que hem d'aprofitar en benefici de l'educació literària. L'autora en el seu treball ens facilita una sèrie de pautes a seguir, primer fa que ens preguntem pel projecte que volem desenvolupar per les capacitats lectores dels nostres alumnes, saber si coneixem el seu ambient familiar i sobretot quin tipus de treball volem dur a terme. També ens parla de tècniques a aplicar, d'avaluacions de les pràctiques realitzades i finalment, i com ja hem comentat anteriorment, de la importància d'incloure les xarxes socials i els espais virtuals com a eines per al foment de la lectura i l’escriptura. Tal com hem esmentat anteriorment l'avaluació de les practiques és un tema molt important per a l'autora. Ja que, segons aquesta, el seu objectiu d'analitzar-les i avaluar-les té la finalitat de tenir un coneixement del que podem millorar amb la intenció de trobar la millor pauta de treball.
Personalment crec que la lectura al centre és una eina de treball indispensable, no solament a l'hora d'elaborar un pla de foment de la lectura sinó per a conèixer la finalitat d'este, amb una visió molt clara i molt real dels recursos que tenim, els que ens agradaria tenir i sobretot que cal tenir presents en tot moment, que són els alumnes la part més important del projecte així com la importància que l'àmbit familiar té en el foment de la lectura, és un treball que no solament parla de l'educació en l'escola, sinó que enllaça aquesta amb tot allò que pot repercutir positiva o negativament en l'educació literària.

El llibre de Gemma Lluch no sols m'ha agradat molt, li'l recomanaria no solament als presents i futurs docents, sinó a tots aquells que desitgen entendre una mica més de la importància de la lectura i l'escriptura en la societat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada